کانون جهانگردی آبادان

۱۷ فروردين ۹۸ ، ۱۵:۰۳

موزه پمپ بنزین آبادان

موزه پمپ بنزین


در این موزه اسناد و اشیا تاریخی بسیاری از صنعت نفت ایران و جهان جمع آوری شده که به عنوان نمونه می توان به پمپ های بنزین قدیمی که در محیط بیرونی موزه قرار گرفته اشاره کرد. 


پمپ شیشه ای مدرج ساخت کشور انگلستان و تولید سال ۱۹۲۵ میلادی و اولین پمپ بنزین مورد استفاده در جهان بوده و عملکردش به طوری بود که با هندل زدن بنزین را از مخزن بالا کشیده و درون ظرف های شیشه ای که در بالای پمپ تعبیه شده قرار گرفته و ظرفیت هرکدام از این مخازن شیشه 5 لیتر مى باشد که با فشردن نازل بنزین با فشار خارج می‌شده این اولین پمپ بنزین در جهان بود و عملکرد آن به صورت هندلی است.


پمپ بنزین آوری هاردول ساخت کشور انگلستان که مکانیزم عملکردش به صورت مکانیکی بوده و دیگر نیازی به هندل زدن نمی باشد که با هر بار گردش عقربه ۵ لیتر بنزین درون مخزن قرار گرفته و با فشردن اهرم بنزین با فشار خارج شده به دلیل اینکه در آن زمان پمپ بنزین ها به صورت ۲۴ ساعت کار نمی‌کردند زمانی که می‌خواستند به منزل بروند پمپ را قفل کرده و می رفتند تا مردم نتوانند از آن استفاده کنند.


پمپ توسکان ساخت کشور بریتانیا و سال ساخت ۱۹۵۰ میلادی  که عملکردش به صورت مکانیکی بوده و با هر بار گردش عقربه ۵ لیتر بنزین درون مخزن قرار می گرفته و چراغی که در بالا وجود داشت روشن شده تا جایگاه دار بتواند بنزین بزند.


پمپ بنزین پسر گاز ساخت کشور آمریکا سال تولید ۱۹۸۱ میلادی تاکنون فقط کشور انگلستان  فناوری ساخت پمپ بنزین را دارا بود اما از سال ۱۹۸۱ کشور آمریکا را وارد عرصه ساخت پمپ بنزین شد این اولین پمپ بنزین در جهان بوده که عقربه ای نبوده و دارای شمارشگر است  و بر حسب گالن محاسبه میکرد که هر 4.7 لیتر برابر 1 گالن مى باشد این پمپ بنزین هرگز در ایران نیامده ولی برای نمونه در این مکان جمع آوری شده است.


پمپ بنزین ساخت کشور انگلستان و سال ساخت ۱۹۸۴ میلادی که عملکردش همانند پمپ بالایی به صورت مکانیکی بوده و با هر بار گردش عقربه 5 لیتر بنزین در مخزن قرار می گرفته و با روشن شدن چراغ می‌تواند از آن استفاده کرد و برای ایران تولید شده و بر روی آن به فارسی نوشته شده است.


پمپ آوری هاردول ساخت کشور انگلستان در سال ۱۹۸۵ میلادی که عملکردش به صورت یکنواخت بوده و دیگر دارای مخزن ۵ لیتری نیست و دارای نازل بوده که با فشردن آن بنزین خارج شده این پمپ برای ایران تولید شده و بر روی آن فارسی نوشته شده است.


پمپ سوتحوست ساخت کشور آمریکا تگزاس که بدنه تمام استیل ضدزنگ دارد و بر حسب لیتر محاسبه میکرده و دارای نازل بوده.


پمپ تاتسونو ساخت کشور ژاپن در سال ۱۹۸۳ میلادی برای ایران تولید شده و محاسبه گر بر حسب ریال داشته و دیگر نیازی نبود که جایگاه دار قیمت را محاسبه کند و قیمت کل و لیتر مصرف شده و قیمت هر لیتر را نشان میداد.


پمپ گاز ساخت کشور استرالیا در سال ۱۹۹۳ میلادی که به صورت همزمان در ایران و در تمام جهان مدتی مورد استفاده قرار می گرفت و بر حسب دلار قیمت را محاسبه میکرد.


پمپ عقربه ای میتکو ساخت کشور هندوستان بمبئی که برای ایران تولید شده و قیمت را برحسب ریال محاسبه می کرد.


پمپ تاتسونو ساخت کشور ژاپن توکیو در سال ۲۰۰۲ میلادی ساخته شده برای ایران و نمایشگر دیجیتال داشته و قیمت را بر حسب واحد و کل و لیتر مصرفی محاسبه می‌کرده که تا سالها قبل در ایران مورد استفاده قرار می گرفت.


خودرو اوپل سال ساخت ۱۹۵۲ میلادی که نمونه رنگ مشکی همین خودرو در جاده آبادان خرمشهر به عنوان تاکسی مورد استفاده قرار می گرفت.


پمپ بنزینی که مشاهده می کنید اولین پمپ بنزین در ایران و بعضا گفته شده اولین پمپ بنزین در خاورمیانه می باشد که در سال ۱۹۲۷ میلادی در جایی که مشاهده می کنید قرار داشته و خودروها در اینجا سوخت گیری می کردند.


در آن دوران مردم خودشان نمی توانستند سوخت گیری نمایند و افرادی در جایگاه قرار داشت که فقط توسط آنها سوخت گیری انجام مى شد و از بانوان به عنوان جایگاه دار استفاده شده است.


درگذشت مخازن سوخت بر روی زمین قرار می گرفته و به دلیل نبود دستگاه جوشکاری با پرچ و به وسیله درست ورق های مخازن به یکدیگر متصل مى شده است.


ماشین لیلاند سال تولید ۱۹۴۷ میلادی برای انتقال سوخت از پالایشگاه به مخازن سوخت در جایگاه ها مورد استفاده قرار گرفته است.



ماشین لیلاند سال تولید ۱۹۷۲ میلادی که برای سوخت رسانی به هواپیما در فرودگاه آبادان مورد استفاده قرار می‌گرفت و فرمان خودرو در سمت راست آن قرار دارد.



ماشین دووج سال تولید ۱۹۷۹ میلادی که به عنوان وانت مورد استفاده قرار می‌گرفت و کاربری های مختلفی داشت از جمله ماشین آتش نشانی، آمبولانس و انتقال سوخت که ما در این موزه نمونه انتقال سوخت آن را داریم.



در این موزه اسناد و اشیاء تاریخی بسیاری از صنعت نفت قرار گرفته که در تمام ایام سال آماده بازدید عموم مى باشد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی