کانون جهانگردی آبادان

۳۰ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۴:۳۳

موزه آبادان

این موزه در سال ۱۳۴۰ به بهره‌برداری رسید و دارای وسعتی حدود ۱۸۰۰ متر مربع می باشد که دارای چهار سالن است. 
سالن سمت راست دارای ماکتی از پالایشگاه آبادان و اشیاء باستانی از دوره های مختلف می باشد. 


این ماکت توسط انگلیسی ها در دوره پهلوی دوم ساخته شده و به خانم فرح پهلوی هدیه داده شد و ایشان این ماکت را به موزه آبادان هدیه داده اند  در این ماکت تمامی مراحل استخراج نفت از مسجدسلیمان، آغاجاری و انتقال آن توسط لوله های انتقال به پالایشگاه آبادان و تصفیه و فرآوری نفت و انتقال آن به بندر امام  برای بارگیری و صادرات را به طور کامل به نمایش می‌گذارد. 


گردنبند مربوط به دوره الیمایی(هم دوره با اشکانیان) که جنس گردنبندها از سنگ و شیشه هست که نشان از قدمت شیشه در ایران دارد و از ترکیب هنر و سنگ و شیشه است و عطر دان های سنگی که نشان از اهمیت مردم آن دوران به آراستگی و خوشبویی را دارد، در آن دوره به غیر از نیاز های اولیه خود احساس نیاز به وسایل تزیینی، زیبایی و آراستگی خود پیدا کردند که این حائز اهمیت است که به سطحی از فرهنگ و تمدن رسیده بودن که فراتر زندگی ساده و ابتدایی بود.


تابوت سفالی دوره اشکانی است که درگذشت انسان را بعد از مرگ به صورت جنین دفن میکردند و عقیده داشتند که انسان به حالت جنین از رحم مادر متولد می‌شود و باید به همان حالت جنین به رحم مادرش که همان خاک باشد برگردد.


در تصویر سوزن، قاشق، انگشتر سنجاق که از جنس استخوان می باشد را مشاهده می کنید که در دوران عصر هجری ایرانیان باستان دارای تمدن بودند و با قاشق غذا می خوردند که همگی دوره پیش از تاریخ می باشند.


کتاب های چاپ سنگی که به صورت دست نویس بوده و بسیار مرتب و منظم است.


سفال با طراحی دوره آغاز نگرش که طراحی بسیار ساده ای و ابتدایی داشت و نگارش و طراحی در ابتدایی ترین حالت خود بود.


اتو زغالی دوره ی قاجاری که با زغال پر می شده و حرارت خود را از زغال میگرفت و باتوجه به وزن زیاد آن اما به اتوکشی، آراستگی و زیبایی خود اهمیت می دادند.


تموشه به عنوان لوله هایی برای انتقال آب بوده و با اتصال آنها به یکدیگر خطوط انتقال آب به وجود مى آمد.


آینه های مفرغی که از جنس نیکل در دوره عیلامی ها میباشند که به صورت طبیعی در طبیعت یافت می شد و آن را جلا می دادند که بتوان خود را در آن دید.


سه پایه های سفالی دوره اشکانی که احتمالا برای تزیین یا زیر گلدان و زیر قابلمه استفاده می شد.


مجسمه سفالی سه بُعدی دوره ساسانی نشان از سطح توانایی آن مردم دارد و به طرزی ساخته شده که از هر طرف به آن نگاه کنی انگار مجسمه دارد به شما نگاه میکند و اگر زیاد به آن خیره شوید فکر میکنید که برجسته است اما اینطور نیست.


در این موزه اسناد و اشیای تاریخی بسیاری وجود دارد که در تمام ایام سال آماده مشاهده و ارائه توضیحات به  بازدید کنندگان می باشد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی